Poznaj ofertę szkoleń 25/26
18 lis
Dialog motywujący i inne narzędzia w pracy z nastolatkiem sprawiającym trudności wychowawcze
Dialog motywujący (DM) koncentruje się na takim oddziaływaniu na rozmówcę, aby wzmocnić jego efektywne zaangażowanie i wprowadzanie istotnych zmian w życiu. Szczególne zastosowanie znajduje w obszarach odnoszących się do złożonych, długotrwałych i trudnych do zmiany problemów, jak samodestrukcyjne ryzykowne zachowania. Za pośrednictwem określonych strategii motywujących i umiejętnie prowadzonej rozmowy motywującej możliwa jest zmiana motywacji zewnętrznej na wewnętrzną motywację do zmiany. Ta skuteczna metoda pracy znajduje zastosowanie nawet u najbardziej oporującego rozmówcy. (Polski Instytut Dialogu Motywującego - www.pidm.pl)
29 wrz
Odpowiedzialność prawna nauczycieli
Odpowiedzialność stanowi jedną z podstawowych cech postępowania człowieka w stosunku do innych, będąc jednocześnie wielowymiarową definicją, której fenomen polega na różnych relacjach i sytuacjach społecznych, stanowiąc jednocześnie wyjątkową właściwość postępowania odnoszącego się do realizowania podstawowych potrzeb drugiego człowieka. Pojęcie odpowiedzialności przestało być zatem jedynie definicją ontologiczną czy moralną, a stało się terminem ukonstytuowanym prawnie ("Odpowiedzialność prawna nauczyciela – teoretyczna refleksja pogłębiona", Prokuratura i prawo 3, 2024)
29 wrz
AWANS ZAWODOWY i OCENA PRACY NAUCZYCIELA - po zmianach przepisów prawa w 2025 roku
Nowela ustawy z 25.07.2025 Karta Nauczyciela, wprowadziła od 1 września 2025 r. zmiany m.in. w awansie zawodowym nauczycieli początkujących oraz w zasadach oceny pracy wszystkich nauczycieli. Trwają także prace legislacyjne nad nowelizacją rozporządzenia w sprawie oceny pracy nauczycieli. To powoduje, że kolejny rok będziemy mieli w szkołach nauczycieli, którzy realizują awans zawodowy w oparciu o nowe przepisy, jak i przepisy przejściowe. Dyrektor będzie musiał zatem pamiętać, które przepisy stosować w danej sytuacji ("Awans zawodowy i ocena pracy nauczycieli od 1 września 2025". Wolters Kluwer)
29 wrz
Statut szkoły/przedszkola/placówki – aspekty prawne
Problematyka szkolnych statutów stanowi dziś istotne wyzwanie, zwłaszcza że problem jest wielopłaszczyznowy. Zgodnie z przepisami (Art. 42 ust. 1 ustawy o systemie oświaty) projekt statutu lub zmian postanowień statutu przygotowuje rada pedagogiczna - nauczyciele, na których spada obowiązek tworzenia statutu szkoły, choć posiadają wybitne umiejętności pedagogiczne, rzadko dysponują wykształceniem prawniczym. Konsekwencją braku tej specjalistycznej wiedzy jest często nieprawidłowa interpretacja przepisów ustawy prawa oświatowego i systemu edukacji oraz zapisy szkolnych statutów, które naruszają obowiązujące przepisy prawa ("Szkolne statuty łamią polskie prawo. Niektóre przykłady szokują", Portal Samorządowy, 2024)
29 wrz
ORGANIZACJA PRACY RADY PEDAGOGICZNEJ – sprawnie i zgodnie z prawem
W szkole lub placówce zatrudniającej co najmniej 3 nauczycieli działa rada pedagogiczna, która jest kolegialnym organem szkoły lub placówki w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki. W skład rady pedagogicznej wchodzą: dyrektor szkoły lub placówki i wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkole lub placówce oraz pracownicy innych zakładów pracy pełniący funkcję instruktorów praktycznej nauki zawodu lub prowadzący pracę wychowawczą z młodocianymi pracownikami w placówkach zbiorowego zakwaterowania, dla których praca dydaktyczna i wychowawcza stanowi podstawowe zajęcie. W zebraniach rady pedagogicznej mogą również brać udział, z głosem doradczym, osoby zapraszane przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej... (Art. 69 Ustawy PRAWO OŚWIATOWE)
18 wrz
ZGRANA RADA - SILNA SZKOŁA
Kilka lat temu Google postanowił zbadać, jak można stworzyć zespół idealny. Zaczął od zmierzenia prawie każdego aspektu życia swoich pracowników. Sprawdzono m.in. jak często poszczególne osoby razem jadają, czy jakie cechy mają najlepsi managerowie. Okazało się, że najlepiej współgrają zespoły, które mają poczucie emocjonalnego bezpieczeństwa (Mapa Karier)
18 wrz
TEAM BUILDING - klasa jako zespół
W książkach psychopedagogicznych czytamy, że znaczącym sukcesem działań nauczyciela, zwłaszcza wychowawcy klasy, jest stworzenie z uczniów dobrej grupy. Takiego zespołu klasowego, który stanowi całość, a każdy uczeń czuje się w nim bezpiecznie. Ma w nim swoje ważne miejsce, prawo do swobodnego wyrażania siebie i jest traktowany z szacunkiem. (Głos Pedagogiczny, sierpień 2024)
18 wrz
ZARZĄDZANIE WIELOKULTUROWOŚCIĄ w placówce oświatowej
W ostatnich latach obserwowane jest w Polsce zjawisko stopniowego zwiększania się liczby przedstawicieli innych kultur, co wiąże się nierozerwalnie z nowymi zadaniami dla instytucji edukacyjnych. Z jednej strony szkoły muszą mierzyć się z napływem uczniów, dla których język i kultura polska nie są ojczystymi, a z drugiej z przygotowaniem polskich uczniów na spotkanie z innymi niż znają elementami kultury takimi jak język, zwyczaje, tradycje czy religia. (e-Mentor nr 3/2023)
12 wrz
TEATR SZKOLNY narzędziem integracji, rozwoju i terapii
Jednym z najważniejszych założeń pedagogiki teatru jest to, że każdy jest równoprawnym twórcą. Działania pedagogiczno-teatralne wcale nie muszą zakończyć się żadnym pokazem czy spektaklem, choć oczywiście, mogą. Prawie na pewno nie będzie nam potrzebny żaden scenariusz, a na sto procent nie będzie on punktem wyjścia. Ponieważ każdy jest twórcą, a bardzo istotne jest codzienne doświadczenie każdego z uczestników. (GRUPA REWERS)
3 paź
Praktyczny KURS DOGOTERAPII (4 weekendy I - III 2026)
W dzisiejszym świecie, w którym tempo życia jest niezwykle szybkie, a stres i niepokój stały się codziennością, coraz więcej osób poszukuje alternatywnych metod wsparcia zdrowia, poprawy nastroju i samopoczucia. Dogoterapia oddziałuje holistycznie na człowieka. Obecność spokojnego psa może podnieść poziom serotoniny oraz obniżyć poziom kortyzolu (hormonu stresu). Dogoterapia działa wspomagająco, to terapia dla tych, dla których pies będzie motywatorem do działania i poprawy funkcjonowania w różnych obszarach.
18 wrz
Dotknij edukacyjnego świata VR i AR
Badania wykazują, że VR (ang. Virtual Reality - rzeczywistość wirtualna) może wpływać na większe zaangażowanie uczniów, ponieważ dostarcza im bardziej immersyjne i realistyczne doświadczenia. Przeniesienie się w wirtualne środowisko pobudza zmysły i emocje uczniów, co sprawia, że są bardziej zaangażowani w proces uczenia się. Odczucie fizycznej obecności w wirtualnym miejscu, interakcje z postaciami i obiektami sprawiają, że nauka staje się dynamiczna i emocjonująca. Badania te sugerują też, że uczniowie, którzy korzystają z VR, mają większą zdolność do zapamiętywania i zrozumienia abstrakcyjnych pojęć, a VR ma potencjał do tworzenia bezpiecznego środowiska (www.cyfrowaszkola.eu)
18 wrz
Bezpieczn@ komunikacj@ elektroniczn@
Chyba nie ma wokół nas ludzi, którzy nie korzystają z przesyłania wiadomości przez Internet. Aplikacja WhatsApp została już zainstalowana na setkach milionów urządzeń na całym świecie i przetwarza dziesiątki miliardów wiadomości dziennie. Nie zapominajmy o Skype, Messenger, Instagram, Linedin, Twitter... Każda wiadomość o dowolnym charakterze – tekstowa, wideo, graficzna lub głosowa – jest najpierw zapisywana na lokalnych wolumenach pamięci masowej na systemie nadawcy i odbiorcy. Następnie jest ona przesyłana przez sieć przewodową lub bezprzewodową, a na końcu jest przetwarzana przez serwery usług (www.plblog.kaspersky.com)
10 wrz
UDL (projektowanie uniwersalne w edukacji) i praca w zróżnicowanym zespole klasowym.
Projektowanie uniwersalne w uczeniu się (UDL) to podejście do uczenia się, które ma na celu projektowanie materiałów, działań i poleceń na tyle elastycznie, aby sprostać zarówno mocnym stronom, jak i potrzebom poszczególnych osób uczących się, tak aby wszyscy mieli dostęp do tego, czego się uczą. Koncepcja UDL została stworzona w USA przez CAST (Center for Applied Special Technology), czyli Centrum Technologii Wspierających. (Projektowanie uniwersalne w edukacji. IBE 2024)
5 wrz
Osoba z ASD (Autism Spectrum Disorders) w szkole/pracy
Każdy ma prawo do nauki (art. 70. Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej). O około 65 tys. osób wzrosła liczba dzieci i młodzieży z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, wydanym ze względu na spektrum autyzmu, uczęszczających do polskich szkół w ciągu ostatnich dziewięciu lat. Dane Ministerstwa Edukacji i Nauki, opublikowane przez portal rp.pl, wskazują, że w 2014 było 17 tys. takich osób, a obecnie jest ich ponad 82 tys. (Głos Pedagogiczny, kwiecień 2025).
5 wrz
Service & Action learning , World Cafe, Debata Oksfordzka, czyli metody angażujące
Nie każda aktywizująca metoda uczenia (się) jest angażującą, ale każda angażująca metoda uczenia (się) jest aktywizującą, dlatego pora na metody, które pozwolą na wyzwolenie wśród uczących się autentycznego zaangażowania. Pora na uczenie przez zaangażowanie! Dzięki temu szkoleniu nabędziesz wiedzę, umiejętności i kompetencje niezbędne do tego, aby realnie wspierać uczących się zaangażowania.
5 wrz
DT (design thinking) - myślenie projektowe w edukacji
Czy istnieje technika uczenia (się), która pozwala skutecznie rozwijać umiejętności stosowania w praktyce nabytej wiedzy, a jednocześnie doskonalić umiejętności w zakresie analizy i oceny? Czy istnieje technika uczenia się, która jednocześnie rozwija kompetencje w zakresie kooperacji, kreatywności, krytycznego myślenia i komunikacji (4K)? TAK! To DT (desing thinkig) myślenie projektowe. Ucz (się) przez działanie.(
5 wrz
Lekcje zielonej energii - pedagogika przygody w praktyce
Ponad połowa dzieci i młodzieży w Polsce przez cały rok szkolny korzysta jedynie z biernego transportu - samochód, środki komunikacji publicznej - a niecałe 45% tylko czasami korzysta z aktywnego transportu - chodzenie pieszo, jazda rowerem, rolki, deskorolka, hulajnoga... (RAPORT O STANIE AKTYWNOŚCI FIZYCZNEJ DZIECI I MŁODZIEŻY W POLSCE 2022) 25% dzieci w Polsce spędza dziennie przed ekranem smartfona od 3 do 5 godzin, czyli dokładnie tyle, ile powinny spędzić na świeżym powietrzu.
5 wrz
Google Workspace w służbie edukacji – praktyczne i twórcze zastosowania
Nowe technologie wymagają uczenia się również od nas, pedagogów. Żeby mieć komfort pracy, dobry kontakt i autorytet, sami musimy umieć korzystać z technologicznych nowinek i je rozumieć. Jednak sama technologia to tylko narzędzie. Fakt, ma coraz bardziej imponujące możliwości, jednak nie mniej ważny od niej jest człowiek. Osoba, która pokaże, jak efektywnie, mądrze i bezpiecznie korzystać z dostępnych rozwiązań. (“Technologia sama nie uczy”, PAP)
5 wrz
Ochrona danych osobowych dzieci
Według raportu „Digital Poland 2024” z mediów społecznościowych korzysta już ok. 63 proc. globalnej populacji. W Polsce na początku 2024 r. było prawie 28 mln aktywnych użytkowników mediów społecznościowych. Placówki oświatowe zaczęły otwierać profile w mediach społecznościowych. Nauczyciele publikują tam zdjęcia ze szkolnych przedstawień, wigilii, dyskotek i konkursów. Warto zadać sobie pytanie: czy rzeczywiście wszystkie powinny trafiać do sieci. (Rzecznik Praw Dziecka - brpd.gov.pl)
5 wrz
Mindfulness w edukacji
W Genewskiej Karcie na rzecz Dobrostanu z roku 2021, która jest wynikiem dyskusji Światowej Konferencji na Rzecz Zdrowia, w definicji zdrowia, oprócz dobrostanu psychicznego, fizycznego, społecznego, wymieniany jest dobrostan duchowy, czyli poczucie sensu, harmonii i spokoju, które można osiągnąć dzięki pozytywnemu nastawieniu i umiejętności radzenia sobie ze stresem (Raport ewaluacyjny “Dobrostan w Szkole”, Kraków 2024).
5 wrz
NVC - porozumienie bez przemocy wg Marshalla Rosenberga
Komunikacja należy do kompetencji kluczowych niezbędnych w procesie uczenia się przez całe życie, jako kompetencja przenoszalna (ang. transversal) ma zastosowanie w wielu kontekstach prywatnych i służbowych. Obok kreatywności, kooperacji i krytycznego myślenia jest jedną z kompetencji 4K. Nie wiemy, jak będziemy się komunikować w przyszłości i co będzie do tej komunikacji służyło, ale wiemy na pewno, że bez względu na to, jak zmieni się świat - BĘDZIEMY SIĘ KOMUNIKOWAĆ - bo człowiek robi to od początku istnienia.
5 wrz
Język inkluzywny
Marshall Rosenberg powiedział: "To, co powiesz, może zmienić świat!". Słowa mogą uskrzydlać, motywować, dawać nadzieję, ale także ranić, krzywdzić i demotywować. To Ty decydujesz, jakie komunikaty każdego dnia formułujesz z zestawu 23 łacińskich liter, jakie standardy komunikacji stosujesz, jakiej komunikacji uczysz innych.
5 wrz
Narzędzia coachingowe w pracy doradcy zawodowego
Zgodnie z "Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego" doradztwo zawodowe realizowane jest w przedszkolach i oddziałach przedszkolnych, szkołach podstawowych (klasy I - VIII), szkołach branżowych I stopnia, technikach oraz liceach ogólnokształcących. Za realizację doradztwa zawodowego odpowiadają doradcy zawodowi, wychowawcy, psycholodzy i pedagodzy oraz cała pozostała kadra pedagogiczna placówki.